16.6.13

YNDLINGS DESSERT - CRÈME BRÛLÈE



Efter min tur til Paris i foråret, så fik jeg øjnene op for denne skønne dessert. Jeg har i de sidste par måneder, gået med drømmen om at blive kok. Der vil derfor komme mere mad på bloggen, da jeg prøver forskellige opskrifter. Jeg håber stadig i læser med, da det selvfølgelig ikke bliver en madblog, men der vil komme nogle indlæg med mad nogle gange. 

Det skal du bruge: 
8 æggeblommer 
150 gr. rørsukker
2 tsk. vaniljesukker eller to vaniljestænger 
7 dl. fløde 
1 dl. sødmælk 
Rørsukker til toppen 

Sådan laver du crème brûlée: 
  • Pisk rørsukker, æggeblommer og vanilje sammen 
  • Varm fløde, mælk og evt. de tomme vaniljestænger i en gryde - massen skal ikke koge, men næsten nå kogepunktet, så ca. 80 grader 
  • Tag fløden af varmen og lad den afkøle ned under 50 grader 
  • Hæld den let afkølede fløde med vanilje over æggeblandingen, og rør godt 
  • Hæld cremen tilbage i gryden og varm den op ved middel varme, indtil massen begynder at tykne let
  • Fjern det øverste skum og hæld derefter crème brûléen op i små ramekiner 
  • Bag crème brûléen ved 100 grader i ca. en time 
  • Crème Brûléen afkøles minimum 4 timer inden toppen karamelliseres  
  • Drys rørsukker på den kolde crème brûlée og karameliser rørsukkeret med en bundsel-brænder

Denne opskrift er inspireret af Cute Carbs

2 kommentarer:

  1. Nøj, hvor lyder og ser det lækkert ud! Skal helt sikkert prøves en gang, selvom det lyder lidt kompliceret... Fedt at du overvejer at blive kok! ;)

    http://missmajsen.blogspot.dk/

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er SÅ lækkert! Det er faktisk ikke så svært, og tak! :-)

      Slet